ارتباط انتروویروس ها در روده و شروع دیابت نوع 1

21 فوریه 2019- دانشمندان اظهار داشتند که ویروس هایی که مدت طولانی طول می کشد که از روده خارج شوند، ممکن است موجب شروع دیابت نوع 1 در کودکان شوند.

تیمی از محققان آمریکایی و استرالیایی تاثیر انتروویروس ها را بر تشویق به شروع دیابت نوع 1 و راه های جلوگیری از آن را بررسی کردند.

انتروویروسها  گروهی از ویروس هایی هستند که می توانند از طریق عبور از دیواره های روده خود را به سلول های مختلف بدن برساند. عفونت انتروویروسی معمولا خفیف است، اما اگر آنها وارد سیستم عصبی مرکزی شوند، می توانند منجر به بیماری هایی جدی گردند.

در این مطالعه، نمونه های خون و مدفوع 93 کودک که به دیابت نوع 1 مبتلا نبودند اما حداقل یک نفر از خانواده ی آنها به این بیماری مبتلا بود، جمع آوری گردید.

آزمایشات خون ارتباطی بین Enteroviruses و خطر ابتلا به دیابت نوع 1، را نشان نداد اما آزمایشات مدفوع این ارتباط را ثابت کرد.

محققان در مجموع 129 ویروس، از جمله پنج ویروس enterovirus-A، را در روده ی کودکان دارای اتوآنتی بادی هایجزایر، در مقایسه با کودکان هم سن و سال اما سالم(گروه کنترل) آنها یافتند. خودایمنی جزایر هنگامی رخ می دهد که آنتی بادیهایی علیه سلول های جزایر پانکراس در خون ظاهر شوند که نشان دهنده ی برنامه ریزی سیستم ایمنی برای حمله به این سلولها است. خودایمنیجزایر اغلب منجر به توسعه ی دیابت نوع 1 در مراحل بعدی زندگی می شود.

محققان مرکز عفونت و ایمنید ر دانشکده بهداشت عمومی Mailman در دانشگاه کلمبیا و در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی استرالیا گفتند: این موضوع همچنین ثابت می کند که بدن ویروس ها را از خون سریعتر از روده پاک می کند.

پرفسور Briese، استاد اپیدمیولوژی و نویسنده اصلی این مقاله گفت: نتایج ما، این مدل را که انتروویروسها می توانند از روده به پانکراس کودک منتقل شده و باعثخودایمنیبر علیه سلول های تنظیم کننده ی قند خون شوند، تقویت می کند. دانستن نوع ویروسی که سبب تحریک شروع واکنش خودایمنی می شود، گامی مهم در جهت ایجاد استراتژی های جدید برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 1 است.

یافته های این تحقیق در نشریه یScientific Reports  منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/viruses-in-the-gut-could-kick-start-type-1-diabetes-development-96219079.html